Hardlopen op hartslag

Hardlopen kan je op verschillende manieren doen. De meeste hardlopers doen het op gevoel of lopen op tempo. Daarmee houden ze een hardloopschema aan en werken zo toe naar hun doel. Bijvoorbeeld de 10 km, 15 km of halve marathon. Steeds meer lopers kiezen ervoor om op te gaan hardlopen op hartslag. Deze manier heeft veel voordelen tov de traditionele manier van hardlopen. Hieronder leggen we je uit wat de voordelen van trainen op hartslag is.

Hardlopen op hartslag is de modernste manier van hardlopen. Elk sporthorloge heeft tegenwoordig een ingebouwde hartslagmeter, waardoor het heel laagdrempelig is om te gaan trainen op hartslag. Hardloopschoenen aan, horloge om en gaan zou je denken. Maar hardlopen op hartslag is veel meer dan dat. Als eerste is het belangrijk dat je weet waar jouw hartslagzones liggen. Hiermee weet je op welke intensiteit je aan het trainen bent en welk trainingseffect je hebt. Dit doe je door een hartslagtest te doen, waarmee jouw hartslagzones worden bepaald. Deze test kan je bij een inspanningsfysioloog, fysiotherapeut of een gespecialiseerde hardlooptrainer. Uit de test komen diverse waardes, zoals je omslagpunt, je aerobe en anerobe drempels. Deze waardes geven jou houvast om heel bewust en gericht te gaan trainen op hartslag.

Maar hardlopen op hartslag heeft tijd nodig om het helemaal onder de knie te krijgen. In het begin ben je alleen maar gefocust op je horloge en kijk je om de tijd of je nog wel op de juiste hartslag loopt. Dit kan als heel vervelend ervaren worden. Elke loper ervaart dit aan den lijve en moet dit heel erg wennen aan het trainen op hartslag. De kunst is dan ook om zo min mogelijk druk erop te leggen en jezelf de tijd te geven om het onder de knie te krijgen. Daarnaast is het belangrijk dat je de tijd en je tempo loslaat en dat je zoveel mogelijk geniet van het hardlopen op hartslag.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*